مقاله

آشنایی با انواع بسته بندی غذا

معرفی  انواع بسته بندی غذا

چه اطلاعاتی در مورد انواع بسته بندی غذا دارید ؟ به نظر شما کدام یک از انواع بسته بندی غذا می تواند مناسب ترین گزینه در نظر گرفته شود ؟ همانطور که می دانید  برای پک غذا و بسته بندی آن از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود هر کدام از این مواد دارای برخی از مزیت ها و البته کاربرد منحصر به فرد می باشد در این بخش از مقاله سعی داریم با ارائه ی اطلاعاتی مفید در مورد انواع بسته بندی غذا شما را در انتخاب مناسب ترین نوع آنها یاری دهیم.

برای نگهداری مواد غذایی و البته انتقال از آن جعبه غذا یکی از مناسب ترین گزینه ها می باشد در طول همه ی زمان ها نیز نیاز به استفاده از این نوع  از جعبه ها سبب شده است به طور ویژه از مواد مختلفی برای ساخت و البته تهیه ی آنها استفاده کنیم مواد موجود برای ساخت انواع بسته بندی غذا باید دارای ویژگی های خاص باشند که شرایط استفاد از آنها فراهم گردد. در مرحله ی اول  مقاومت آنها تعیین کننده کارایی این نوع از محصولات می باشد به گونه ای که غذای حمل شده با آنها به دلیل نفوذ مواد ثانویه سرد یا خراب نگردد . در این بخش از مقاله سعی داریم با ارائه اطلاعاتی در مورد انواع این نوع جعبه های مطالبی ارزشمند برای انتخاب مناسب ترین آنها در اختیار شما قرار دهیم.

بسته بندی غذا کارتنی و مقوایی

 

انواع بسته بندی غذا  : بسته بندی کاغذی و مقوایی

بسته بندی کاغذ و مقوایی از جمله پرکاربردترین انواع بسته بندی غذا می باشد که هم به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد و هم به دلیل ارزان قیمت بودن همواره مورد استفاده قرار می گیرد امروزه این نوع بسته بندی با مقاومت های مختلف و در ابعاد و سایز های مختلف برای تحمل وزن های متنوع طراحی و تولید میشود . تاریخ ساخت و استفاده از این نوع بسته بندی ها به دوران ساخت کاغذ برمی گردد زمانی که مصریان باستان توانستند کاغذ های مختلفی را تهیه  کنند استفاده از این نوع مواد برای بسته بندی نیز شکل گرفت و در سالهای اخیر نیز از توجه قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است . استفاده از کاغذ علاوه بر داشتن قیمت مناسب به دلیل سمی نبودن و البته عدم انجام فعل و انفعالات با مواد غذایی گزینه ی خوبی برای بسته بندی می باشد و با توجه به بازیافت پذیری این محصولات و طبیعی بودن آن کمترین آسیب را به طبیعت وارد می کند به همین دلیل در انتخاب آنها باید مسائل دیگر را نیز مد نظر قرار دهیم از مهمترین مزیتهای استفاده از این نوع محصولات می توان به سازگاری آنها با طبیعت اشاره کرد . زیرا بسته بندی های مقوایی و کاغذی به سرعت در طبیعت از بین می روند و مشکلات آلودگی محیط زیست را به همراه نخواهد داشت ما در ماهنشان پک تولید کننده و عرضه کننده تخصصی این نوع جعبه های حمل غذا اعم از بسته بندی های حمل غذای رستورانی یا جعبه های صنعتی و … هستیم که با کلیک در اینجا می توانید با انواع این ظروف آشنا شوید.

انواع بسته بندی غذا: مقوایی

 

انواع بسته بندی غذا  : بسته بندی  پلاستیکی

بسته بندی پلاستیکی از دیگر انواع بسته بندی غذا می باشد که اگر چه کارایی خوبی دارد ولی در سال های آتی ممکن است شاهد کاربرد انها باشیم همانطور که می دانید مواد پلاستیکی در طبیعت به راحتی از بین نمی روند به همین دلیل پسماند انواع بسته بندی غذا که با استفاده از این نوع مواد اولیه ساخته شده اند به مرور زمان می تواند به تهدیدی جبران ناپذیر تبدیل شود از سوی دیگر بسیاری از مواد غذایی به ویژه مواد غذایی گرم هنگامی که در این نوع بسته بندی ها قرار داده می شود به سرعت طعم خود را از دست می دهند و در برخی مواقع طعم پلاستیک موجود را جذب می کنند این امر نشانه ی آن است که برخی از واکنش های شیمیای در حال انجام شدن می باشد به همین دلیل اگر راهکارهای مناسب صورت نگیرد ممکن است به زیان های جانی نیز منجر گردد . امروزه با وجود آمدن مواد پلیمری دست ساخته بیشتر صنعت هایی که در زمینه ی بسته بندی فعالیت دارند ترجیح می دهند از این نوع مواد اولیه برای ساخت انواع بسته بندی غذا استفاده کنند مواد پلیمری مزیتهای خاص خود را دارد از جمله مهمترین آنها ارزان بودن و همچنین سبک بودن می باشد که کارایی آنها را مطلوب ساخته است.

انواع بسته بندی غذا: پلاستیکی

انواع بسته بندی غذا  : بسته بندی شیشه ای

بسته بندی شیشه ای از دیگر انواع بسته بندی غذا می باشد که کاربرد بسیار زیادی ندارد به ویژه امروزه در هیچ رستورانی از این نوع بسته بندی ها برای نگهداری و البته انتقال مواد غذایی استفاده نمی شود از جمله مهمترین دلیل این امر آن است که بسته بندی های شیشه ای بسیار شکننده هستند و هیچ گونه ضمانتی نیست که مقاومت لازم را ر طول مسیر انتقال شده داشته باشند از سوی دیگر این نوع از دسته بندی ها به دلیل قیمت بیشتری که درخواست می کند برای رستوران ها مقرون به صرفه نخواهد بود . با وجود معایب یاد شده لازم به ذکر است که استفاده از این نوع مواد اولیه در بسته بندی غذاهای آماده شده و البته انواع نوشیدنی رایج می باشد دلیل این امر نیز آن است که استفاده از شیشه اصول بهداشتی لازم را فراهم می کند شیشه توانایی انجام واکنش هی شیمیایی را به دلیل ساختار صلبی که دارد فراهم نمی کند به همین دلیل وجود آنها بای بسته بندی غذا می تواند گزینه ی مطلوبی در نظر گرفته شود.

انواع بسته بندی غذا  : بسته بندی فلزی

از دیگر انواع بسته بندی غذا می توان به بسته بندی فلزی اشاره  کرد این نوع  از مواد برای بسته بندی همواره گزینه های خوبی بوده اند زیرا مقاومت بالایی داشتند و می توانستیم برای انتقال مواد غذایی با استفاده از آنها مطمئن باشیم قوطی سازی از ابتدای دوران ناپلئون در اروپا رایج گردید و از آن پس نیز در زمینه بسته بندی مواد غذایی شاهد حضور گسترده ی آنها هستیم از جمله معایبی که در استفاده از این نوع مواد اولیه برای انواع بسته بندی غذا می توان به هزینه های درخواستی بالا اشاره کرد.